Op 15 april 2025 heeft de Tweede Kamer de WTTA aangenomen en is het wetsvoorstel doorgezet naar de Eerste Kamer. De Eerste Kamer is de plenaire behandeling van het wetsvoorstel aan het voorbereiden. De WTTA zou per 1 januari 2027 in werking moeten treden. De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten in- en uitlenen. In onze blogreeks over de WTTA vertellen wij u hier meer over.. Dit keer meer over de inwerkingtreding van de WTTA.
De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten uitlenen, waaronder uitzendbureaus, detacheringsbureaus en consultancybedrijven. Zij mogen namelijk alleen nog maar arbeidskrachten uitlenen als zij als uitlener worden toegelaten en zich onderwerpen aan periodieke controles. Daarnaast bevat de wet ook consequenties voor ondernemingen die gebruikmaken van uitleners: als zij arbeidskrachten inlenen van uitleners die niet zijn toegelaten, lopen ze namelijk het risico op hoge boetes. Wanneer treedt de WTTA in werking en wat moet u voor die tijd op orde hebben?
In de voorbereiding op de komst van de WTTA zijn verschillende data van belang. Volgens de huidige planning zal de wet in werking treden op 1 januari 2027.
In sommige gevallen zal een uitlener echter al voor die tijd actie moeten ondernemen en tegelijkertijd zal niet direct vanaf 1 januari 2027 gehandhaafd zal worden.
De inwerkingtredingsdatum van de WTTA is van groot belang voor het overgangsrecht.
Uitleners die gebruik willen maken van het overgangsrecht, moeten zich na publicatie van de wet en vóór inwerkingtreding daarvan melden bij de Toelatende Instelling (‘TI’). De TI is een nieuwe overheidsinstelling die beslist over de toelating en ontheffingen, maar ook over de schorsing en intrekking van toelatingen.
Op basis van de tijdlijn van het huidige wetsvoorstel loopt de aanmeldtermijn om een beroep te kunnen doen op het overgangsrecht van 1 november 2026 tot en met 31 december 2026. Dat is dus slechts een betrekkelijk korte periode.
Hierna moet de uitlener direct weer in actie komen, want binnen 6 maanden na inwerkingtreding van de wet (dus vóór 1 juli 2027) moet een formele toelatingsaanvraag ingediend worden. Deze deadline geldt voor zowel uitleners met als uitleners zonder SNA-keurmerk. Voor uitleners die onder het overgangsrecht vallen, wordt het verbod om zonder toelating arbeidskrachten ter beschikking te stellen pas van kracht zodra op hun aanvraag is beslist.
Volgens de huidige planning zal het vanaf 1 januari 2028 verboden zijn om in Nederland arbeidskrachten ter beschikking te stellen zonder toelating. Dit is ook de datum dat de Nederlandse Arbeidsinspectie zal starten met handhaving van de toelatingsplicht. Dat betekent dat vanaf dat moment uit- én inleners kunnen worden beboet wanneer zij zonder toelating uitlenen of gebruik maken van uitleners zonder toelating.
Overigens zit de Nederlandse Arbeidsinspectie tot 1 januari 2028 niet stil. Zij is nu al begonnen met het werven van extra arbeidsinspecteurs en werkt ook aan verbeterde informatie-uitwisseling met andere partijen in de sector om ook nu al effectiever te kunnen optreden tegen misstanden.
Deze data zijn nog niet definitief. De minister heeft meerdere malen aangegeven dat invoering van de wet complex is, onder andere omdat de TI een nieuwe instelling is. Dat betekent dat er mensen geworven moeten worden, huisvesting moet worden geregeld en de IT-systemen moeten worden ingericht. Ook moet de wet zelf nog worden goedgekeurd in de Eerste Kamer.
De WTTA geldt niet alleen voor ondernemingen die in het verleden een overtreding hebben begaan of een boete opgelegd hebben gekregen door de Arbeidsinspectie. De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten uitlenen en inlenen. Een goede voorbereiding hierop is dus van groot belang.
Maar wanneer treedt de wet in werking? Geldt er overgangsrecht? Wie kwalificeert als uitlener? Wat zijn de voorwaarden om als uitlener te worden toegelaten? En wat zijn de consequenties als je als uitlener niet (meer) aan de voorwaarden voldoet? Of als je als inlener arbeidskrachten uitleent van een uitlener die niet is toegelaten? En wat houden de eisen eigenlijk precies in, bijvoorbeeld op het gebied van huisvesting?
Op deze vragen en meer geven wij in verschillende blogs antwoord. In onze volgende blog gaan wij in op het overgangsrecht.
Hieronder treft u de links aan naar eerdere blogs:
Blog 2: De Hoofdlijnen van de WTTA
Heeft u een vraag over de WTTA? Of wilt u geadviseerd worden over de gevolgen van de WTTA voor uw concrete geval? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.