Shutterstock Wet Toetsing

UITBREIDING WET VIFO. WAT VERANDERT?

23 juni 2025

De Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (Wet Vifo) is sinds juni 2023 van kracht. Op grond hiervan moet de gehele of gedeeltelijke overname van een Nederlandse onderneming waarvan de producten of activiteiten van invloed kunnen zijn op de nationale veiligheid worden gemeld bij het Bureau Toetsing Investeringen. De Minister van Economische Zaken wil de Wet Vifo tweede helft van 2025 uitbreiden, met als gevolg dat nieuwe sectoren onder de Wet Vifo komen te vallen. Welke nieuwe sectoren dat zijn? Lees het in deze nieuwsbrief!

De Wet Vifo

De Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (Wet Vifo) is sinds juni 2023 van kracht. Op grond van deze wet is zowel de koper c.q. investeerder als de doelvennootschap verplicht (vooraf) bepaalde transacties te melden bij het Bureau Toetsing Investeringen (BTI). Het BTI beoordeelt vervolgens of de investering risico’s met zich meebrengt voor de nationale veiligheid.

 

Wat verandert er?

De (demissionair) Minister van Economische Zaken heeft aangekondigd dat hij de Wet Vifo in de tweede helft van 2025 wil uitbreiden. Met als gevolg dat (onderdelen van) de reikwijdte van de Wet Vifo wordt uitbreid met:

• Biotechnologie
• Kunstmatige intelligentie (AI)
• Geavanceerde materialen
• Nanotechnologie
• Sensor- en navigatietechnologie
• Nucleaire technologie voor medische toepassingen

 

Wat zijn de gevolgen van de uitbreiding?

Het aantal Vifo-meldingen stijgt straks fors. De overheid verwacht dat er jaarlijks circa 125 extra meldingen bij het BTI gedaan zullen worden. Ter vergelijk: in 2024 werden circa 90 meldingen gedaan.

 

Bestaande regeling

De meldplicht geldt wanneer de verwerver door een (voorgenomen) transactie een belang 10% of meer van de stemrechten verkrijgt. Er dient een (nieuwe) melding te worden gedaan wanneer de verwerver een belang van 20% of meer verkrijgt en tot slot dient een (nieuwe) melding te worden gedaan wanneer de verwerver een belang van 25% of meer van de stemrechten verkrijgt in een onderneming die actief is op een van de volgende gebieden:

1. Het aanbieden van vitale processen, zijnde (limitatief):

o Warmtetransport;
o Kernenergie;
o Luchtvaart;
o Havengebied;
o Bankwezen;
o Infrastructuur voor de financiële markt;
o Centrale tegenpartijen, clearing- en afwikkelinstellingen;
o Winbare energie; of
o Gasopslag.

2. Het beheren van bedrijfscampussen, de cumulatieve vereisten om te kwalificeren als campusbeheerder zijn:

o invloed op veiligheid;
o sensitieve technologie wordt ontwikkeld; en
o publiek-private samenwerking en deze samenwerking van economisch en strategisch belang is.

3. Het actief zijn op het gebied van zeer sensitieve technologieën, zijnde (limitatief):

o Halfgeleiders;
o Fotonica;
o Kwantumtechnologie; of
o High-assurance IT-producten;

4. Het actief zijn op het gebied van sensitieve technologieën, zijnde (limitatief):

o Dual-use goederen (producten die zowel civiel als militair gebruikt kunnen worden);
o Militaire goederen; of
o Producten waarvan export is onderworpen aan controles op grond van de EU-exportcontrolelijst;

 

De mogelijke uitkomsten en gevolgen van de veiligheidstoets.

Zodra een melding is ingediend bij het BTI, beoordeelt zij of de transactie risico’s oplevert voor de nationale veiligheid. Het BTI kan als volgt oordelen:

1. Het BTI oordeelt dat de transactie geen risico’s oplevert. Er volgt een goedkeuring zonder verdere voorwaarden.

2. Het BTI oordeelt dat er risico’s zijn, maar acht het mogelijk om deze te beperken. Het BTI kan een goedkeuring onder voorwaarden geven. Denk bijvoorbeeld aan het onderbrengen van bepaalde delen van een onderneming in een separate Nederlandse dochtermaatschappij of het opleggen van een maximum te verkrijgen aandelenbelang dat lager kan liggen dan de voorgenomen investering.

3. Het BTI oordeelt dat de risico’s voor de nationale veiligheid te groot zijn en kan een verbod op de voorgenomen transactie leggen. Dit verbod ziet slechts op de transactie en niet op het eventueel reeds (legaal) gehouden belang.

De betrokken partijen zijn daarnaast gedurende de beoordeling van het BTI onderworpen aan een “stand still-verplichting” wat betekent dat de transactie niet mag word afgerond totdat het BTI goedkeuring heeft verleend.

Wordt de transactie geëffectueerd voordat het BTI de aanvraag heeft beoordeeld respectievelijk voordat er melding is gedaan, is er sprake van overtreding van de stand still-verplichting respectievelijk de meldplicht uit hoofde van de Wet Vifo. De sancties voor deze overtreding(en) zijn:

1. Een bestuurlijke boete;
o de boete kan zowel worden opgelegd aan de verwerver, de doelvennootschap of aan beide;
o de boete kan oplopen tot het hoogste van EUR 1.030.000 of 10% van de omzet van de onderneming; of

2. Het terugdraaien van de transactie.

 

Heeft de val van het kabinet nog gevolgen voor de uitbreiding van de Wet Vifo?

De uitbreiding van de Wet Vifo is een vrij breed gesteund voorstel binnen de Tweede Kamer, met weinig politieke controversie, aangezien de uitbreiding gericht is op het beschermen van vitale technologieën in Nederland. De verwachting is daarom dat de val van het kabinet niet als gevolg zal hebben dat de uitbreiding geen doorgang zal vinden. Dit is echter geen garantie, dus abonneer op onze nieuwsbrief en dan houden wij u op de hoogte!

 

Contact

Heeft u vragen met betrekking tot een overname die mogelijk valt onder de Wet Vifo? Neem dan gerust contact op met de specialisten van het team M&A. Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag?