Trust everything

's-Hertogenbosch | Eindhoven | Amsterdam

‘DE AMBTENAAR IS GEEN AMBTENAAR MEER’: INITIATIEFVOORSTEL AANGENOMEN

21 november 2016

Op 8 november 2016 heeft de Eerste Kamer het initiatiefvoorstel Wet normalisering rechtspositie ambtenaren van de Tweede Kamerleden Van Weyenberg (D66) en Keijzer (CDA) aangenomen. Het wetsvoorstel wijzigt de ambtenarenwet en een aantal andere wetten.

De ambtenaar is  geen ambtenaar meer nu het initiatiefvoorstel is aangenomen en zodra deze wet wordt ingevoerd. Door de wijzigingen zullen ambtenaren namelijk worden behandeld als ‘gewone werknemers’. Het doel achter de wetgeving is om een zo groot mogelijke eenvormigheid tussen de rechtspositie van ambtenaren en werknemers in de private sector tot stand te brengen. De overheid wil bewerkstelligen dat arbeidsverhoudingen bij de overheid uiteindelijk gelijk zullen zijn aan de verhoudingen in het bedrijfsleven. De gedachte is dat ambtenaren eenvoudiger zouden moeten kunnen overstappen naar de private sector en andersom.

In hoofdzaak regelt het voorstel dat ambtenaren voortaan een gewone arbeidsovereenkomst zullen krijgen in plaats van de ambtelijke aanstelling en eenzijdige vaststelling van arbeidsvoorwaarden waarvan tot op heden sprake is. Daarmee verandert ook de publiekrechtelijke rechtsbescherming die de ambtenaar geniet. Deze wordt privaatrechtelijk van karakter, hetgeen bijvoorbeeld betekent dat de ambtenaar soortgelijke ontslagbescherming (volgens de Wet Werk en Zekerheid) zal gaan genieten zoals werknemers in het bedrijfsleven. In geval van ontslag geldt daarmee niet langer de situatie dat de ambtenaar bezwaar kan aantekenen bij zijn eigen werkgever en in beroep kan gaan bij de bestuursrechter. Het ontslag zal worden voorgelegd aan het UWV of de kantonrechter die moet toetsen of er een redelijke gronden aanwezig zijn om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Net als in het ambtenarenrecht worden de ontslaggronden streng getoetst (te meer op grond van de Wet Werk en Zekerheid per 1 juli 2015).

Het wetsvoorstel beoogt echter niet een einde te maken aan het eigen karakter van het ambtenaarschap, noch aan de benaming ‘ambtenaar’. De Ambtenarenwet zal dan ook worden gehandhaafd, maar die regelt wel nog slechts die onderdelen van de ambtelijke status, die nauw verbonden zijn met het bijzondere karakter van het werken bij de overheid en daarmee uitstijgen boven de zaken die tot arbeidsvoorwaardelijke onderwerpen horen.

Alle ambtenaren bij de gemeente, provincie, ministeries en uitvoerende rijksdiensten als de Belastingdienst gaan onder de nieuwe wet vallen. Wie bij de politie, bij defensie of bij de rechterlijke macht werkt, behoudt wel zijn ambtenarenstatus. 

Door: Cristel Seijger

 

Meer weten?

Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met

Laatste artikelen in arbeidsrecht

14 april 2016

Van VAR naar DBA

“Leuker kunnen we het niet maken, wel lastiger” Met invoering van de Wet Deregulering Arbeidsrelaties wordt de VAR per 1 mei 2016 afgeschaft. Daarmee verdwijnt ook de zekerheid voor een opdrachtgever om niet achteraf met loonheffingen te worden geconfronteerd. Kunnen de risico’s op andere wijze worden afgedekt? Lees meer...

Lees verder

15 april 2016

Billijke vergoedingen

Na acht maanden WWZ komen geleidelijk aan de eerste uitspraken binnen waarin rechters zich buigen over de billijke vergoeding in aanvulling op de wettelijk verplichte transitievergoeding. Wanneer wordt een billijke vergoeding toegekend en welke omstandigheden wegen mee?

Lees verder

21 april 2016

De ins en outs van het (wettelijk verplichte!) verbetertraject

Sinds de wijziging van het ontslagrecht kan de rechter de afwezigheid van een verbetertraject niet meer compenseren in een hogere ontslagvergoeding. Wat kan de rechter wel? Hoe belangrijk is het verbetertraject nog?

Lees verder

27 mei 2016

ASSCHER PRESENTEERT EERSTE WIJZIGINGEN WWZ

De Wet Werk en Zekerheid (ingevoerd per 1 januari 2015 respectievelijk 1 juli 2015) is nu al aan een eerste revisie toe. In de aanloop naar deze nieuwe wet is al veel kritiek geuit op de effecten van deze wet voor bijvoorbeeld seizoensarbeid en de transitievergoeding na langdurige arbeidsongeschiktheid. Nu, minder dan een jaar na invoering van de WWZ, is Asscher op initiatief van de voorzitter van MKB-Nederland overstag gegaan en heeft hij een akkoord bereikt met de sociale partners over enkele aanpassingen van de WWZ.

Lees verder

Onze diensten

Heeft u een vraag? Wij helpen u graag verder. Neem contact op met een van onze specialisten.