Trust everything

's-Hertogenbosch | Eindhoven | Amsterdam

DE WET HUIS VOOR KLOKKENLUIDERS

31 mei 2016

Op 1 maart 2016 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel Huis voor klokkenluiders aangenomen. Het belangrijkste doel van deze wet is om bedrijven met een bepaalde omvang te verplichten een interne meldingsprocedure (een klokkenluidersregeling) tot stand te brengen en bescherming te bieden aan de werknemer die intern of extern een misstand aan de orde heeft gesteld.

Kern van de wet

Bedrijven en instellingen met 50 of meer werknemers zijn op grond van deze nieuwe wet verplicht om een interne meldingsregeling vast te stellen om werknemers de gelegenheid te bieden misstanden binnen de organisatie waarin ze werken aan de orde te stellen. Naast de  interne meldingsregeling kent de wet ook een externe meldingsmogelijkheid namelijk bij het nieuw op te richten Huis voor klokkenluiders.

Interne regeling

De verplichte interne meldingsprocedure is bedoeld om het management in staat te stellen om kennis te nemen van mogelijke misstanden en daar snel en adequaat actie op te nemen.. De interne meldingsprocedure is uiteraard ook bedoeld om te voorkomen dat de werknemer alleen maar extern kan melden met een groter risico van (reputatie) schade, boetes en schadeclaims.

De interne meldingsprocedure moet in ieder geval regelingen bevatten over hoe de organisatie omgaat met interne meldingen, wat een vermoedelijke misstand is, bij wie de melding kan worden gedaan en welke bescherming de klokkenluider heeft bij gebruikmaking van deze procedure.

De externe procedure: Huis voor klokkenluiders

Het Huis voor klokkenluiders kent twee afdelingen: de afdeling advies en de afdeling onderzoek. De afdeling advies is bedoeld om werknemers te informeren, te adviseren en verder te ondersteunen als zich een mogelijke misstand voordoet en zij daar melding van willen maken. Daarnaast geeft de afdeling advies algemene voorlichting. De afdeling onderzoek is bedoeld om een concrete melding van een werknemer te behandelen, te onderzoeken en daaromtrent algemene aanbevelingen te doen. De wet regelt wel de rechtsbescherming van de klokkenluider door het uitdrukkelijke verbod om de medewerker die intern of extern een melding heeft gedaan te benadelen (door ontslag, bij promotie of bijvoorbeeld bij toekenning van een bonus). Voorwaarde is wel dat de werknemer de melding te goeder trouw en naar behoren moet hebben gedaan. Bescherming van de organisatie tegen  reputatieschade, boetes of andere schade door de melding is niet geregeld.

Invoeringsdatum

De Wet Huis voor klokkenluiders wordt ingevoerd per 1 juli 2016. 

 

 

Door: mr. Peter de Boer

 

Meer weten?

Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met

Laatste artikelen in arbeidsrecht

14 april 2016

Van VAR naar DBA

“Leuker kunnen we het niet maken, wel lastiger” Met invoering van de Wet Deregulering Arbeidsrelaties wordt de VAR per 1 mei 2016 afgeschaft. Daarmee verdwijnt ook de zekerheid voor een opdrachtgever om niet achteraf met loonheffingen te worden geconfronteerd. Kunnen de risico’s op andere wijze worden afgedekt? Lees meer...

Lees verder

15 april 2016

Billijke vergoedingen

Na acht maanden WWZ komen geleidelijk aan de eerste uitspraken binnen waarin rechters zich buigen over de billijke vergoeding in aanvulling op de wettelijk verplichte transitievergoeding. Wanneer wordt een billijke vergoeding toegekend en welke omstandigheden wegen mee?

Lees verder

21 april 2016

De ins en outs van het (wettelijk verplichte!) verbetertraject

Sinds de wijziging van het ontslagrecht kan de rechter de afwezigheid van een verbetertraject niet meer compenseren in een hogere ontslagvergoeding. Wat kan de rechter wel? Hoe belangrijk is het verbetertraject nog?

Lees verder

27 mei 2016

ASSCHER PRESENTEERT EERSTE WIJZIGINGEN WWZ

De Wet Werk en Zekerheid (ingevoerd per 1 januari 2015 respectievelijk 1 juli 2015) is nu al aan een eerste revisie toe. In de aanloop naar deze nieuwe wet is al veel kritiek geuit op de effecten van deze wet voor bijvoorbeeld seizoensarbeid en de transitievergoeding na langdurige arbeidsongeschiktheid. Nu, minder dan een jaar na invoering van de WWZ, is Asscher op initiatief van de voorzitter van MKB-Nederland overstag gegaan en heeft hij een akkoord bereikt met de sociale partners over enkele aanpassingen van de WWZ.

Lees verder

Onze diensten

Heeft u een vraag? Wij helpen u graag verder. Neem contact op met een van onze specialisten.