Trust everything

's-Hertogenbosch | Eindhoven | Amsterdam

Scheepswerf zonder inventarisatierapport ontspringt de dans

4 mei 2016

Als te verwachten valt dat in het bouwwerk of object asbest zit, is bij het afbreken of uit elkaar nemen daarvan een inventarisatierapport verplicht. Dit bepaalt artikel 3 van het Asbestverwijderingsbesluit 2005 (Avb). Bij overtreding van die bepaling is de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu bevoegd handhavend op te treden. Tegen wie de staatssecretaris handhavend kan optreden, oordeelde de hoogste bestuursrechter in een uitspraak van 3 februari 2016.

Feiten

Een scheepswerf uit Vlissingen repareerde en verbouwde een schip in opdracht van een Engelse rederij. De staatssecretaris legde aan de scheepswerf een last onder dwangsom op, omdat zij niet beschikte over een asbestinventarisatierapport. Hoewel de scheepswerf erkende dat zij geen asbestinventarisatierapport had, stelde zij dat de staatssecretaris niet bevoegd was om tegen haar handhavend op te treden.

De Raad van State

De bestuursrechter stelde de scheepswerf in het gelijk. Op grond van artikel 5:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan de overheid namelijk alleen handhavend optreden tegen de overtreder. Artikel 3 Avb richt zich echter (kort gezegd) tot de eigenaar van het asbest. Dat was in dit geval de Engelse rederij. De staatssecretaris was dan ook niet bevoegd om aan de scheepswerf een last onder dwangsom op te leggen.

Advies

Als de overheid handhavend optreedt wordt vaak eerst gekeken wie in staat is om de overtreding op te heffen, of wie voldoende geld bezit om de dwangsom of de kosten van bestuursdwang te betalen. Ook in deze zaak was de keuze op zich begrijpelijk dat handhaving werd toegepast op de scheepswerf. Handhaving tegen de eigenaar van het asbest was namelijk lastig omdat dit een Engels bedrijf was. Net als in deze zaak wordt ‘in the heat of the moment’ dan weleens vergeten tegen wie juridisch gezien kan worden opgetreden. Kiest de overheid voor de verkeerde partij (of de verkeerde juridische grondslag), dan kan deze partij de dans ontspringen, indien zij het handhavingsbesluit aanvecht. Bij succes hoeven zij namelijk de (vaak hoge) dwangsommen of kosten van bestuursdwang niet te betalen. Aan bedrijven die worden geconfronteerd met handhaving, is het dan ook aan te raden dat zij de last laten toetsen door een juridisch specialist.

De advocaten van LXA – The Law Firm hebben ruime ervaring met het aanvechten van handhavingsbesluiten. Wilt u meer informatie over dit onderwerp of advies over uw kansen op een succesvolle procedure tegen een handhavingsbesluit? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten: Tim Segers, Peter Huijbregts en Jelle Bekke.

 

Meer weten?

Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met

Laatste artikelen in asbest

10 januari 2018

BELANGRIJKE ONTWIKKELINGEN OVER DE WAARSCHUWING TOT PREVENTIEVE STILLEGGING!

Het afgelopen jaar heeft een aantal belangrijke ontwikkelingen plaatsgevonden over de preventieve stillegging en de officiële waarschuwing. Ook in 2018 staan belangrijke ontwikkelingen op stapel. Deze ontwikkelingen hebben belangrijke gevolgen voor saneringsbedrijven die met een stillegging of waarschuwing worden geconfronteerd. LXA praat u graag bij in dit artikel.

Lees verder

10 januari 2018

2018: VERLAGING GRENSWAARDEN IN HET BOUWBESLUIT 2012

Vanaf 1 januari 2018 is de grenswaarde van de maximaal toegestane concentratie asbest in binnenruimten flink verlaagd. Deze grenswaarde is nu gelijkgetrokken met de grenswaarden uit het Arbobesluit.

Lees verder

10 januari 2018

OMGEVINGSDIENST STAPT MET SUCCES NAAR DE RECHTER OM HANDHAVING AF TE DWINGEN

Een certificerende instelling weigerde om een afwijking uit te schrijven, op basis van informatie die was uitgewisseld door de omgevingsdienst. De omgevingsdienst stapte naar de rechter. En met succes!

Lees verder
Heeft u een vraag? Wij helpen u graag verder. Neem contact op met een van onze specialisten.

Onze diensten