Kopie Van Blog 3 WTTA

BLOG 4: DE WTTA: GOEDKEURING EERSTE KAMER EN OVERGANGSRECHT

12 november 2025

Na herhaald uitstel heeft op 11 november 2025 ook de Eerste Kamer de WTTA goedgekeurd. Daarmee is de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel afgerond en kan gestart worden met implementatie van de nieuwe wetgeving. De geplande inwerkingtreding van de WTTA per 1 januari 2027 is daarmee een stuk waarschijnlijker geworden. De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten in- en uitlenen. In onze blogreeks over de WTTA vertellen wij u hier meer over. Dit keer meer over het overgangsrecht van de WTTA.

De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten uitlenen, waaronder uitzendbureaus, detacheringsbureaus en consultancybedrijven. Zij mogen namelijk alleen nog maar arbeidskrachten uitlenen als zij als uitlener worden toegelaten en zich onderwerpen aan periodieke controles. Daarnaast bevat de wet ook consequenties voor ondernemingen die gebruikmaken van uitleners: als zij arbeidskrachten inlenen van uitleners die niet zijn toegelaten, lopen ze namelijk het risico op hoge boetes. De WTTA kent overgangsrecht, maar wat houdt dit in? En wanneer kunt u hiervan gebruikmaken?

 

Overgangsrecht WTTA

Wat houdt het overgangsrecht in?

Volgens de huidige planning zal het vanaf 1 januari 2028 verboden zijn om in Nederland arbeidskrachten ter beschikking te stellen zonder toelating. Dit is ook de datum dat de Nederlandse Arbeidsinspectie zal starten met handhaving van de toelatingsplicht. Dat betekent dat vanaf dat moment uit- én inleners kunnen worden beboet wanneer zij zonder toelating uitlenen of gebruik maken van uitleners zonder toelating.

Op grond van het overgangsrecht kunt u vanaf 1 januari 2028 arbeidskrachten blijven uitlenen in afwachting van de beoordeling van uw toelatingsaanvraag. Daarvoor gelden wel enkele voorwaarden.

Let op: Uitleners moeten wel al het volledige normenkader van de WTTA naleven, ook gedurende de periode waarin zij op grond van het overgangsrecht arbeidskrachten ter beschikking (mogen blijven) stellen.

 

Wanneer kunt u van het overgangsrecht gebruikmaken?

Om gebruik te kunnen maken van het overgangsrecht dienen uitleners de volgende stappen te zetten:

Stap 1: Meld u tussen 1 november 2026 en 1 januari 2027 aan op www.toelating-tba.nl, zodat bekend is dat uw onderneming toelating gaat aanvragen en bezig is zich hierop voor te bereiden.

Stap 2: Vraag tussen 1 mei 2027 en 1 juli 2027 daadwerkelijk toelating aan.

Als u op het moment van de toelatingsaanvraag (stap 2) beschikt over een inspectierapport of een SNA-keurmerk (dat ten minste geldig is tot en met 30 juni 2027) wordt uw onderneming formeel toegelaten. Als u daar nog niet over beschikt, wordt uw onderneming nog niet toegelaten, maar wel met een speciale vermelding opgenomen in het openbare register. Omdat uw onderneming zich voor 1 januari 2027 heeft aangemeld (stap 1), mag uw onderneming vanaf 1 januari 2028 arbeidskrachten blijven uitlenen in afwachting van de beoordeling van uw aanvraag. Een voorwaarde is wel dat uw onderneming zich aantoonbaar blijft inspannen om zo snel mogelijk alsnog een inspectierapport te verkrijgen, zodat de beoordeling van de formele toelating kan worden afgerond.

Het hebben van een  SNA-keurmerk is noodzakelijk om gebruik te kunnen maken van het overgangsrecht. Daarom adviseert de Rijksoverheid zo spoedig mogelijk een SNA-keurmerk aan te vragen op de website van Stichting Normering Arbeid (www.normeringarbeid.nl). Dit voorkomt immers dat uw onderneming direct na toelating een (mogelijk kostbaar) inspectierapport moet aanleveren, waarvoor de wachttijden vermoedelijk lang zullen zijn.

Let op, u moet zich ervan bewust zijn dat dit keurmerk ook een keerzijde heeft. U kunt hiermee op de radar komen van STIPP. Het SNA register is namelijk een openbaar register en een bron voor het STIPP (pensioenfonds voor uitzendkrachten en gedetacheerden) om bedrijven op te sporen die volgens haar onder het STIPP zouden (moeten) vallen. Dat is uiteraard niet erg als het pensioen in uw onderneming goed geregeld en getoetst is. Is dat niet het geval, dan verdient het aanbeveling om een tussenstap te nemen en dat eerst te (laten) onderzoeken door een pensioenspecialist.

 

Hoe blijft u op de hoogte?

De WTTA geldt niet alleen voor ondernemingen die in het verleden een overtreding hebben begaan of een boete opgelegd hebben gekregen door de Arbeidsinspectie. De WTTA heeft grote impact op alle ondernemingen die arbeidskrachten uitlenen en inlenen. Een goede voorbereiding hierop is dus van groot belang.

Maar wie kwalificeert als uitlener? Wat zijn de voorwaarden om als uitlener te worden toegelaten? En wat zijn de consequenties als je als uitlener niet (meer) aan de voorwaarden voldoet? Of als je als inlener arbeidskrachten uitleent van een uitlener die niet is toegelaten? En wat houden de eisen eigenlijk precies in, bijvoorbeeld op het gebied van huisvesting?

Op deze vragen en meer geven wij in verschillende blogs antwoord. In onze volgende blog gaan wij in op het welke bedrijven als uitlener onder de WTTA vallen.

Hieronder treft u de links aan naar eerdere blogs:

Blog 1: Wat is het doel?

Blog 2: De hoofdlijnen van de WTTA

Blog 3: Inwerkingtreding

Heeft u een vraag over de WTTA? Of wilt u geadviseerd worden over de gevolgen van de WTTA voor uw concrete geval? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten? Neem contact op met:

Regelmatig op de hoogte blijven van de laatste juridische ontwikkelingen?