Tussenstand openbaarmaking asbestovertredingen: LXA versus SZW: 2 - 0

TUSSENSTAND OPENBAARMAKING ASBESTOVERTREDINGEN: LXA VERSUS SZW: 2 - 0

19 februari 2016

In de asbestbranche woedt al geruime tijd discussie over het openbaar maken van inspectiegegevens. SZW wil zo snel mogelijk nadat de overtreding is geconstateerd, inspectiegegevens openbaar maken. Voor saneerders is het juist van groot belang dat dit zorgvuldig gebeurt, bijvoorbeeld niet voordat eerst een bestuursrechter over de overtreding heeft kunnen oordelen. De nadelige gevolgen van een onterechte publicatie zijn immers groot.

LXA is voor de tweede keer gevraagd om de handelswijze van SZW aan de rechter voor te leggen. In een spoedprocedure verzocht LXA de rechter om openbaarmaking voorlopig te verbieden, zodat eerst de discussie over de rechtmatigheid van de Arboboete en de publicatie kan worden gevoerd. Die discussie is immers nog in volle gang. Het geeft daarom geen pas om de saneerder nu al met naam en toenaam te publiceren op een zwarte lijst, vinden de advocaten van LXA. Daarnaast bestaat volgens hen geen wettelijke grondslag voor de openbaarmaking. Het openbaarmakingsbeleid is gebaseerd op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Die wet mag alleen gebruikt worden om controle op de overheid mogelijk te maken.

De voorzieningenrechter van de Rechtbank Zwolle heeft in haar uitspraak van 15 februari 2016 gehoor gegeven aan het verzoek, waardoor de publicatie voorlopig van de baan is. De openbaarmaking lijkt volgens de rechter voorbij te schieten aan het doel van de Wob, te weten inzage bieden in overheidshandelen aan de burger. Naar het oordeel van de rechter is het daarom de vraag of de Wob wel een deugdelijke wettelijke grondslag biedt voor actieve openbaarmaking van enkel de genoemde inspectiegegevens. Hiermee bevestigt de rechter de eerdere uitspraak van de Rechtbank Rotterdam die ook door LXA The Law Firm was aangespannen.

Publicatie inspectiegegevens (voorlopig) stopgezet

Dat aan het openbaarmakingsbeleid gebreken kleven, lijkt ook bij SZW door te dringen. Zij maakte recent een nieuw artikel bekend in de Arbowet waardoor de openbaarmaking nu wel een wettelijke grondslag gaat krijgen. Echter is nog niet bekend wanneer de wetswijziging in werking zal treden. Voorlopig maakt SZW nog gewoon gebruik van het huidige openbaarmakingsbeleid. Sinds de belangrijke uitspraak van de Rechtbank Rotterdam medio 2015, was SZW weliswaar gestopt met het feitelijk publiceren van nieuwe namen van saneerders die Arboregels zouden hebben overtreden. Kennelijk is de discussie nog niet ten einde en blijft SZW zich bevoegd vinden om inspectiegegevens te publiceren. SZW kan dus op elk gewenst moment besluiten alsnog de betreffende inspectiegegevens van het afgelopen half jaar te publiceren.

Advies

Wilt u meer informatie over dit onderwerp of wilt u voorkomen dat uw onderneming op de website van I-SZW wordt geplaatst nog voordat u de boete in bezwaar of beroep heeft kunnen aanvechten? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten op het gebied van asbest en openbaarmaking.

Meer weten? Neem contact op met: