...en geeft tien tips hoe nepwebwinkels te herkennen.
Fraudehelpdesk is een organisatie die beoogt de Nederlandse samenleving weerbaar te maken tegen fraude, waarbij de focus ligt op preventie. Teneinde dit doel te bereiken, worden de volgende middelen ingezet. Fraudehelpdesk:
De fraudehelpdesk onderscheidt twee categorieën van aankoopfraude. Enerzijds fraude via verkoopplatforms, zoals Marktplaats en Vinted. Anderzijds fraude via valse webwinkels, waarbij websites volledig zijn nagemaakt. Met betrekking tot die tweede categorie, heeft de SIDN tien tips gegeven over hoe deze malafide webshops herkend kunnen worden. Zo kun je via een zoekmachine of website zoals Trustpilot.com, de reviews en ervaringen van anderen lezen. Een andere manier is het controleren van de (contact)gegevens die op een website vermeld staan. Als er bijvoorbeeld geen of een niet-bestaand KVK-nummer op de website staat, betekent dit over het algemeen dat de webshop niet betrouwbaar is. Verder is het starten van een chat of het bellen naar een telefoonnummer dat vermeld staat op de website een goede controlemogelijkheid. Als er geen reactie komt, zegt dit wederom iets over de betrouwbaarheid van de webshop. Verder kun je via de website van SIDN controleren of de domeinnaam kort geleden geregistreerd is. Voor een volledig overzicht van de tips van SIDN, klik je op de link die aan het einde van deze blog is opgenomen.
Waar de Fraudelhelpdesk minder aandacht voor lijkt te hebben, is de handel in namaakproducten. In een genoemd artikel van de Stichting Internet Domeinnaamregistratie Nederland (“SIDN”) met de tien tips, wordt kort benoemd dat een consument bij een aankoop via een malafide website ook een namaakproduct kan ontvangen. Verder lijkt deze vorm van fraude echter geen prioriteit te zijn voor de Fraudehelpdesk. In geen van de drie jaarverslagen van Fraudehelpdesk die tot op heden verschenen zijn (2021, 2022 en 2023) komt het woord namaak noch het woord merkvervalsing voor.
Namaakproducten worden vaak op Chinese websites gekocht en online doorverkocht aan afnemers, bedrijven en/of consumenten in Nederland. De Nederlandse Douane heeft er haar handen vol aan. Platforms zoals Marktplaats.nl en Bol.com zijn een aantrekkelijke plek waar namaakhandelaren hun producten kunnen slijten.
Wie weet wordt ook de bestrijding van namaak in 2026 een speerpunt voor Fraudehelpdesk?
Links naar de relevante artikelen en websites:
#lxa #namaakbestrijding #anticounterfeiting #brandprotection